Oivaltavien kysymysten avulla kasvattaminen

Image.png

Valmentajat toimivat pelaajiensa kanssa monesti useita tunteja viikossa. Yhteinen matka pelaajien ja joukkueiden kanssa saattaa jatkua useamman vuoden.

Pitkäkestoinen yhteistyö pelaajien kanssa tarjoaakin pelaajakehityksen ohella myös kasvatuksellisia mahdollisuuksia, joiden avulla voimme tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä.

Valmennuskoulutuksissa sekä arjen valmennuksessa on viime vuosien aikana korostettu kysymysten käyttämistä osana lajitaitojen opettamista. Tavoitteena on saada kysymysten avulla pelaajat oivaltamaan, miten erilaiset pelitilanteet olisi tarkoituksenmukaista ratkaista. Meillä on mahdollisuus hyödyntää myös kasvatuksellisia kysymyksiä, joiden avulla pelaajat saadaan oivaltamaan itsestään uusia asioita ja vahvuuksia, jotka kannattelevat heitä myös treenikentän ulkopuolella.

Richard Shorter esittelee kirjassaan "Conversations For The Journey: 40 ways for you to build sporting character" (2018) hyödyllisiä kysymyksiä tai keskustelunavauksia, joiden avulla valmentajat ja vanhemmat voivat vahvistaa lasten ja nuorten itsetuntemusta. Kasvatuksellisten kysymysten avulla voidaan auttaa lapsia ja nuoria kehittämään hyödyllisiä elämäntaitoja, kuten tavoitteiden asettelua, sinnikkyyttä, tunteiden käsittelyä sekä kykyä selvitä ja oppia arkipäivän haasteista ja pettymyksistä. 

Shorterin neljäkymmentä kysymystä on tehty pääosin vanhempien näkökulmasta, mutta ne ovat hyvin sovellettavissa myös valmentajien arkeen. Ohessa käyn läpi muutaman Shorterin kysymyksistä, mutta muokattuna valmentajan kontekstiin sopiviksi. Osa kysymyksistä soveltuu treenien ja pelien yhteyteen, osa paremmin vuosittaisiin pelaajakeskusteluihin.

Teema: Urheilijaksi kasvaminen

"On ollut hienoa seurata kehittymistäsi pelaajana tällä kaudella. Minua kiinnostaa kuulla, miten olet mielestäsi kasvanut urheilijana viime vuoden aikana - miten suhtaudut treenaamiseen ja lajitaidoissa kehittymiseen? Mitä edistysaskelia olet itse huomannut urheilijaksi kasvamisessa?”

Kysymyksen keskiössä ei ole fyysisten testitulosten paraneminen tai kauden maalimäärät vaan pikemminkin luonteenvahvuuksien kehittymisen arvioiminen. Pääset tämän kysymyksen avulla keskustelemaan, miten pelaaja on kehittynyt esimerkiksi sinnikkyydessä, keskittymisessä tai epäonnistumisten käsittelyssä. Voit esittää myös jatkokysymyksiä, kuten "Millä osa-alueella haluaisit kehittyä seuraavaksi eteenpäin?", "Mikä voisi auttaa sinua kehittymään tällä osa-alueella, ja mitä mahdollisia esteitä saatat kohdata matkan varrella?".

Teema: Tavoitteenasettelu

"On ollut hienoa oppia tuntemaan sinua paremmin ja päästä näkemään läheltä kehittymistäsi pelaajana. Olisi kiva kuulla, mitä urheilullisia unelmia tai tavoitteita sinulla on; mikä saa sinut innostumaan treenaamisesta viikosta ja vuodesta toiseen?"

Kysymyksen avulla saat tietoa pelaajan omista toiveista ja voit auttaa heitä tunnistamaan omia vahvuuksiaan, joita he voivat hyödyntää unelmiensa tavoittelussa. 

Valmentajana tai vanhempana sinun tulee olla tarkkana siitä, ettet tule keskustelun yhteydessä vihjanneeksi, että "tuskin tulet etenemään niin pitkälle (ammattilaiskentille)" tai toisaalta luvanneeksi katteettomasti, että "olet joukkueen ehdotonta kärkeä ja varmasti tuleva maajoukkueen tähtipelaaja". Ole valmis hyväksymään pelaajien omat näkemykset ja tavoitteet sellaisenaan ja vältä kertomasta liian tarkasti, mitä sinun mielestäsi heidän tulisi tavoitella.

Teema: Luonteenvahvuuksien ja oman ainutkertaisuuden ja tärkeyden ymmärtäminen

"Kun mietit meidän joukkuetta, niin miten mielestäsi täydennät joukkueen vahvuuksia? Mitä tekee sinusta juuri sinut – mikä tekee sinusta jäljittelemättömän oman itsesi?"

Kysymys lisää pelaajien itsetuntemusta, kun he oppivat tunnistamaan omia vahvuuksiaan niin pelaajina kuin ihmisinä. Riskinä on, että pelaajat alkavat kysymyksen kautta vertailemaan itseään muihin ja kadehtimaan heidän vahvuuksiaan. Valmistaudu etukäteen listaamaan pelaajan omia vahvuuksia sekä kertomaan, miten nämä vievät osaltaan joukkuetta eteenpäin.

Voit keskustelun edetessä käyttää jatkokysymyksiä, joissa pohditte, miten pelaajan omia vahvuuksia voisi hyödyntää vielä paremmin. Miten esimerkiksi pelaajan uteliaisuutta, luovuutta, johtajuutta, sinnikkyyttä tai ystävällisyyttä voitaisiin hyödyntää joukkueen toiminnassa?

Kun pelaajat kokevat itsensä arvokkaiksi omina itsenään, lisää tämä rohkeutta ja motivaatiota työskennellä kohti "parasta mahdollista itseään".

Teema: Motivaation vahvistaminen

"Jos sinulla on hyvä kaveri, joka miettii uuden harrastuksen aloittamista, niin miksi hänen kannattaisi aloittaa pelaamaan juuri omaa lajiasi? Miten vakuuttaisit kaverisi, että kannattaa tulla mukaan toimintaamme?”

Kysymyksen avulla pääset kiinni lapsen ja nuoren omiin ajatuksiin harrastamisesta ja motivaation lähteistä.

Kysy rohkeasti jatkokysymyksiä, jos koet, että jotain olennaista jää keskustelusta uupumaan. Vältä kuitenkin antamasta vaikutelmaa, että heidän omat perustelunsa eivät ole riittäviä. 

Teema: Haasteista selviäminen ja niistä oppiminen

"Tänään meillä alkaa kauden isoin turnaus. Tämä on taas hieno tilaisuus kasvaa pelaajana ja ihmisenä. Mitä voittaminen voisi opettaa sinulle itsestäsi? Entä häviäminen? Sekä voittaminen että häviäminen ovat hyviä tilaisuuksia oppimiselle. Mikä saattaisi estää sinua ottamasta oppia tämän turnauksen onnistumisista ja mahdollisista pettymyksistä?”

Kysymyksen käynnistämässä keskustelussa riskinä on pelaajien liiallinen ylimielisyys ("voitamme varmasti") tai toisaalta itsensä kyseenalaistaminen ("emme kuitenkaan taaskaan voita"). Pelaajana ja ihmisenä kasvamiseen keskittymällä voidaan välttää nämä sudenkuopat. Voittamisen tavoitteesta ei tarvitse luopua, mutta sen rinnalle on hyvä tuoda oppimistavoitteita, jotka liittyvät esimerkiksi selviytymiskyvyn vahvistamiseen eli vastoinkäymisistä palautumiseen entistä vahvempina.

Teema: Itsetuntemuksen kehittyminen

"Meillä oli tänään tosi tiukka peli, ja välillä olimme aika lailla alakynnessä. Olisi kiva kuulla, mitä opit tänään itsestäsi ja siitä, miten suhtaudut ja reagoit haasteisiin? Mitä sellaista opit tänään, mikä auttaa sinua kasvamaan pelaajana ja ihmisenä? Opitko jotain, mitä voisit mahdollisesti hyödyntää myös pelikenttien ulkopuolella, esimerkiksi koulussa ja opiskelussa?”

On hyväksyttävää, etteivät pelaajat välttämättä osaa sanoittaa kunnolla mitä oppivat itsestään pelin aikana. Älä luettele pitkää listaa kaikista asioista, joita sinun mielestäsi heidän olisi pitänyt oppia. Kysy tarkentavia avoimia kysymyksiä ja jätä sitten tarvittaessa asia odottamaan seuraavaan kertaan.

Vaikka pelaajat eivät osaisikaan vastata heti tähän kysymykseen, käynnistää se heissä parhaimmillaan ajatteluketjun, jonka myötä he suhtautuvat avoimemmin omaan kasvuun ja kehittymiseen pelaajana ja ihmisenä.

***

Kasvatuksellisten kysymysten ja keskustelunavausten käyttäminen on oppimisprosessi sekä pelaajille että valmentajille. Vaikka näiden kysymysten esittäminen voi aluksi tuntua epämukavalta, tässäkin asiassa harjoitus tekee mestarin. Shorter listaa kirjassaan valmentajille ja vanhemmille käyttökelpoisia keskusteluvinkkejä:

  • Muista huomioida aina lasten ja nuorten kehitysvaihe ja yksilölliset tarpeet.

  • Keskity vain yhteen teemaan/kysymykseen kerrallaan.

  • Aloita kevyemmillä ja helposti keskusteltavissa olevilla aiheilla. Tiedosta, että lapsi tai nuori ei välttämättä halua keskustella asiasta. Anna tarvittaessa aikaa ja yritä uudelleen.

  • Kuuntele tarkkaan vastauksia ja kysy tarvittaessa tarkentavia avoimia kysymyksiä: "Voitko kertoa tuosta lisää?", "Miltä sinusta tuntui sillä hetkellä?".

  • Ole tietoinen omista lähtökohdistasi ja odotuksistasi ennen kuin aloitat keskustelun – odotatko tiettyä vastausta vai suhtaudutko uteliaasti ja ymmärtäväisesti, valmiina oppimaan jotain uutta pelaajasta.

  • Keskustelut tuottavat harvoin pikavoittoja, mutta säännöllisesti toistettuna kasvatukselliset kysymykset auttavat pelaajia selventämään omia ajatuksiaan, ymmärtämään itseään paremmin sekä kehittymään pelaajina ja ihmisinä.

Lisälukemista:

Niemiec, Ryan (2017): Character Strengths Interventions – A Field Guide for Practitioners.

Waters, Lea (2017): The Strength Switch.

Holt, Nicholas (2016): Positive Youth Development through Sport.

Edellinen
Edellinen

Pelaajan kohtaamisen taito

Seuraava
Seuraava

Psykologinen turvallisuus – joukkueen menestymisen tärkein tekijä?