Parempia keskusteluja pelaajien kanssa

Kuva: Toni Cuenca

Kuva: Toni Cuenca

Vuoropuhelu pelaajan kanssa aiheuttaa valmentajalle usein riittämättömyyden tunteita. On monesti vaikea pukea sanoiksi, mitä haluaisi pelaajalle kertoa tai päästä paremmin kiinni hänen omiin ajatuksiinsa ja tunteisiinsa.

Otetaan esimerkiksi pelaaja, jolla on menossa vaikea harjoittelujakso. Hän tuskailee omien suoritustensa kanssa ja hänen on vaikea motivoida itseään jatkamaan yrittämistä. Miten valmentajana aloitat keskustelun ja autat pelaajaa vaikeassa tilanteessa?

Motivoivaksi haastatteluksi kutsuttu vuorovaikutusmalli on yksi käyttökelpoinen väline arjen valmennuksen vuorovaikutustilanteisiin. Myös kansalliseen Käypä hoito -suosituksiin hyväksyttyä eli tieteellisesti todennettua vuorovaikutusmallia voidaan hyödyntää esimerkiksi osana palautteenantoa, tavoitteenasettelua sekä pelaajan motivointia.

Motivoivassa haastattelussa on kyse keskustelusta, jonka tavoitteena on tukea pelaajan sisäisen motivaation kehittymistä sekä omien vahvuuksien tunnistamista. Motivoiva haastattelu perustuu (1) avoimille kysymyksille, (2) heijastavalle kuuntelulle sekä (3) yhteenvetojen tekemiselle keskustelun kuluessa.

1. Kysyminen

Kysymysten esittäminen pelaajalle on tehokas tapa tukea hänen kehittymistään urheilijana ja ihmisenä, etenkin jos kutsut hänet yhteiseen pohdintaan avoimilla kysymyksillä. Valmentajana sinun ei edes tarvitse tietää kaikkiin kysymyksiin vastauksia vaan olennaisempaa on se, mitä pelaaja oppii itsestään ja omista vahvuuksistaan kysymysten avulla.

Esimerkkejä avoimista kysymyksistä:

  • Millaiselta treenaaminen on tänään tuntunut?

  • Miten onnistuit tekemään tuon murtavan syötön puolustajien välistä?

  • Miten pystyisit käsittelemään seuraavalla kerralla pettymyksesi paremmin?

  • Olit taas myöhässä treeneistä - mitä voisit tehdä ensi kerralla paremmin treeneihin lähtiessäsi?

  • Mitä hyötyjä näet siinä, että pelaat seuraavassa pelissä vähemmän tutulla pelipaikalla?

  • Kuinka luottavaiselta sinusta tuntuu aloittaa puolustajana seuraavassa pelissä?

  • Estääkö jokin sinua tällä hetkellä kehittymästä eteenpäin urheilijana?

  • Mikä voisi olla hyvä ensiaskel kohti asettamaasi tavoitetta?

  • Oletko huomannut, miten muut joukkueen jäsenet ovat toimineet samassa tilanteessa?

  • Mietin, että auttaisiko sinua, jos seuraavassa suorituksessasi keskityt tarkemmin...?

2. Kuunteleminen

Avointen ja rakentavien (ei-syyttelevien) kysymysten esittäminen on kuin oveen koputtaminen ja keskusteluun kutsuminen. Kynnyksen yli pääset parhaiten taidokkaalla kuuntelulla, jonka avulla viestit olevasi läsnä ja arvostavasi pelaajan omia näkemyksiä ja tuntemuksia.

Tämä onnistuu heijastamalla takaisin pelaajalle hänen vastauksensa ydinviestiä toistamalla, uudelleenmuotoilemalla sekä esittämällä harkittuja jatkokysymyksiä ("Kerro lisää", "Tarkoitatko, että...").

Otetaan käytännön esimerkki Rollnickin (2020) kirjasta, jossa on kuvattu keskustelu tennisvalmentajan ja pelaajan välillä:

Valmentaja: Moi Liisa! Voidaanko jutella mitä sulle kuuluu?

Liisa: Joo, voidaan. Ollut rankka viikko.

Valmentaja: Vaikka hävisit alkuviikosta sen ottelun, niin jatkoit sinnikkäästi pelin loppuun asti.

Liisa: Kiitti, harmitti tosi paljon seuraavana päivänä, varsinkin kun olin lähellä ratkaista ottelun toisessa erässä.

Valmentaja: Se oli niin lähellä.

Liisa: Lähellä, mutta en ollut riittävän hyvä. Menetin keskittymisen vähäksi aikaa ja sitten en päässyt enää kunnolla peliin mukaan.

Valmentaja: Tunnistat itse, että missä kohtaa menetit otteen pelistä.

Liisa: Just niin, muistan sen selvästi.

Valmentaja: Voinko kysyä, että mitä tapahtui meidän suunnitelmalle, että olisit noussut verkolle useammin?

Liisa: Arvasin, että kysyt tuota. Se olisi ollut hyvä idea, mutta en vaan luottanut tarpeeksi itseeni ja olin hidas reagoimaan, kun olisi ollut mahdollista hyökätä rohkeasti.

Valmentaja: Eli haluaisit kyllä tehdä niin, jos vain saisit sen onnistumaan?

Liisa: Ehkä me voidaan harjoitella verkolle nousemista lisää tällä viikolla. Se kyllä parantaisi peliäni, jos pystyn kehittymään siinä.

Valmentaja: Haluat jatkaa tämän harjoittelua.

Liisa: Joo, se on hyvä tavoite, pitää vaan jatkaa treenaamista.

Kuten huomaammme keskustelusta, heijastavan kuuntelun avulla valmentajan ei tarvitse kertoa suoraan pelaajalle mitä tehdä tai ajatella vaan saada tämä oivallus syntymään hänessä itsessään.

3. Yhteenvedot

Yhteenvedon avulla valmentaja tiivistää keskustelun keskeisen sanoman. Tämä ei välttämättä ole aina tarpeen lyhyen keskustelun jälkeen. Pidemmissä pohdinnoissa yhteenvedolla voi kuitenkin olla merkittävä rooli, kun lähdetään edistämään keskustelun kohteena olleita asioita.

Yhteenvedossa keskeistä on tiivistää, mitä pelaaja on itse kertonut miettivänsä ja tuntevansa. Valmentajan omat mielipiteet ovat tässä vaiheessa toissijaisia. Pitämällä yhteenveto mahdollisimman lähellä pelaajan omaa kokemusta, kokee hän tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi.

Yhteenvedossa valmentaja keskittyy siihen, mitä pelaaja itse on sanonut eikä yritä samalla ratkaista ongelmaa, antaa neuvoja tai esittää kritiikkiä. Kyse on enemmänkin pelaajan omien näkemysten ja vahvuuksien kirkastamisesta ja miten hän itse haluaa parantaa suorituksiaan ja harjoitteluaan.

Yhteenvedon tehoa heikentää, jos huomio kohdistetaan ongelmakohtiin tai heikkouksiin. Ohessa kolme lyhyttä yhteenvetoesimerkkiä (Rollnick 2020) keskustelusta aitajuoksijan kanssa, joka on pyytänyt valmentajalta apua juoksuasentonsa korjaamisessa. Kaikissa yhteenvedoissa palaute kohdistuu samaan asiaan, mutta se on eri tavalla muotoiltu.

Heikkouksiin keskittyvä yhteenveto:

"Jos voin vetää yhteen äskeisen keskustelun, ok? Eli sinulla on vaikeuksia juoksuasennon kanssa, mutta et oikein tiedä missä vika. Ehkä oikea kätesi ei ole oikeassa kulmassa ensimmäisen hypyn kohdalla, tai ehkä et nosta sitä riittävän nopeasti. Murehdit suorituksesi aikana liikaa teknisiä ongelmia ja keskittymisesi kokonaissuoritukseen heikkenee."

Vahvuuksiin keskittyvä yhteenveto:

"Jos voin vetää yhteen äskeisen keskustelun, ok? Sinulla on tällä hetkellä urheilun ja muun elämän välinen tasapaino kunnossa. Olet päättäväinen sen suhteen, että haluat parantaa omaa ennätystäsi, mutta sinulla on vaikeuksia päästä takaisin suorituksen kannalta oikeaan mielentilaan. Olet tehnyt paljon töitä selvittääksesi teknisen haasteesi oikean käden kanssa."

Vahvuuksiin keskittyvä yhteenveto, jossa hyödynnetään myös motivoivaa haastattelua:

"Jos voin vetää yhteen äskeisen keskustelun, ok? Oikean mielentilan löytäminen suorituksesi aikana ei ole helppoa, mutta olet päättäväisesti lähtenyt etsimään sitä uudelleen. Kyse on vain oikean keinon löytämisestä. Luotat siihen, että pystyt löytämään toimivan tavan liikuttaa oikeaa kättäsi lähestyessäsi ensimmäistä aitaa ja lähdet harjoittelemaan sitä heti tänään illan treeneissä."

Ensimmäinen yhteenveto keskittyy heikkouksiin, toinen vahvuuksiin, mutta vain kolmas rakentaa ja vahvistaa motivaatiota muutokseen.

***

Motivoivan haastattelun hyödyntäminen arjen valmennuksellisissa vuorovaikutustilanteissa voi tuntua aluksi haastavalta ja kömpelöltä.

Avointen kysymysten tekeminen, aktiivinen ja heijastava kuuntelu sekä yhteenvetojen tekeminen keskustelusta ovat kuitenkin kokeilemisen arvoisia työkaluja pelaajan motivointiin, vahvuuksien tunnistamiseen sekä valmentajan ja pelaajan välisen ihmissuhteen vahvistamiseen.

Lisälukemista:

Rollnick, Stephen et al. (2020): Coaching Athletes To Be Their Best. Motivational Interviewing in Sports.

Anglé, Susanna (2019): Motivoiva haastattelu ja ratkaisukeskeinen työskentelytapa.

Trimboli, Oscar (2017): Deep Listening: Impact Beyond Words.

Shorter, Richard (2018): Conversations For The Journey: 40 ways for you to build sporting character.

Edellinen
Edellinen

Turvallisuutta ja kasvun mahdollisuuksia

Seuraava
Seuraava

"Kasvatamme hyviä ihmisiä" – mitä on urheilun avulla kasvattaminen?